Okres wakacyjny jest czasem wzmożonej pracy Inspekcji Sanitarnej. Kontrole w tym roku będą prowadzone zarówno w zakresie stałych zagadnień Inspekcji Sanitarnej, jak i w zakresie przestrzegania ograniczeń wynikających ze stanu epidemii.
W ciągu jednego dnia w województwie zachodniopomorskim przeprowadzono akcję kontroli lokali gastronomicznych. Ogółem przeprowadzono 87 takich kontroli. W 46 lokalach nie stwierdzono nieprawidłowości. W pozostałych 41 stwierdzono różne uchybienia i nałożono 30 mandatów na kwotę 9 400 złotych.
Mandaty wystawiane były m.in. za:
-Brak ręczników papierowych i środka do dezynfekcji rąk przy umywalce w pomieszczeniu, w którym przygotowuje się posiłki,
-Opakowania jednorazowe do sosów przechowywane na brudnym grzejniku w kuchni,
-Przechowywanie opakowań jednorazowych do kontaktu z żywnością w przypadkowych miejscach,
-Zapas surówek przechowywanych w pojemnikach po ogórkach
-Brudne półki, regały, blaty; zły stan techniczny mebli, brudne, tłuste, zły stan techniczny obiektu,
-Artykuły spożywcze (kapusta kiszona) przechowywana miejscu nasłonecznionym,
-Nieokazanie bądź brak dokumentacji HACCP
-Brak orzeczeń do celów sanitarno-epidemiologicznych
-Przeterminowane produkty
-Brudny sprzęt produkcyjny
-Brak środków do mycia i dezynfekcji rąk przy umywalce w pomieszczeniu produkcyjnym
W pasie nadmorskim podczas jednodniowej akcji sprawdzono 31 lokali gastronomicznych. Nieprawidłowości stwierdzono w 18 lokalach. Dwa obiekty działały bez zatwierdzenia działalności Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Za stwierdzone nieprawidłowości wystawiono mandaty – 17 na kwotę 5 000 złotych, m.in. za:
-Brak badań do celów sanitarno – epidemiologicznych
-Brak warunków do mycia świeżych owoców,
-Brak do wglądu aktualnego badania wody do spożycia,
-W toalecie dla klientów brak bieżącej ciepłej wody,
-Na blatach roboczych przetrzymywanie gotowych produktów i narzędzi roboczych,
-Wprowadzanie do obrotu środki spożywcze po upływanie daty minimalnej trwałości/daty ważności,
-W lodówkach brak segregacji produktów, razem trzymane surowe mięso i surówki gotowe do spożycia,
-Mrożenie we własnym zakresie, bez oznakowania surowe mięso i to po obróbce termicznej, mrożenie gotowych gofrów,
-Lody nieoznakowane w tym 3 kuwety rozmrożonych lodów (zostały wycofane z użytku),
-Duże ilości zamrożonego kruchego ciasta,
-Brak środka dezynfekującego do powierzchni mających kontakt z żywnością,
-Mrożenie artykułów pochodzenia zwierzęcego po upływie terminu przydatności do spożycia
W lokalach, w których stwierdzano nieprawidłowości wydawano decyzje o wycofaniu produktów z obrotu, zaplanowano kontrole sprawdzające, wszczynano postępowania administracyjne, a także kierowano wnioski o nałożenie kary.