Sanepid kontrolował gastronomie nad morzem. Kapusta zostawiona na słońcu, sos na brudnym grzejniku, przeterminowane produkty…

You are currently viewing Sanepid kontrolował gastronomie nad morzem. Kapusta zostawiona na słońcu, sos na brudnym grzejniku, przeterminowane produkty…

Okres wakacyjny jest czasem wzmożonej pracy Inspekcji Sanitarnej. Kontrole w tym roku będą prowadzone zarówno w zakresie stałych zagadnień Inspekcji Sanitarnej, jak i w zakresie przestrzegania ograniczeń wynikających ze stanu epidemii.

W ciągu jednego dnia w województwie zachodniopomorskim przeprowadzono akcję kontroli lokali gastronomicznych. Ogółem przeprowadzono 87 takich kontroli. W 46 lokalach nie stwierdzono nieprawidłowości. W pozostałych 41 stwierdzono różne uchybienia i nałożono 30 mandatów na kwotę 9 400 złotych.

Mandaty wystawiane były m.in. za:
-Brak ręczników papierowych i środka do dezynfekcji rąk przy umywalce w pomieszczeniu, w którym przygotowuje się posiłki,
-Opakowania jednorazowe do sosów przechowywane na brudnym grzejniku w kuchni,
-Przechowywanie opakowań jednorazowych do kontaktu z żywnością w przypadkowych miejscach,
-Zapas surówek przechowywanych w pojemnikach po ogórkach
-Brudne półki, regały, blaty; zły stan techniczny mebli, brudne, tłuste, zły stan techniczny obiektu,
-Artykuły spożywcze (kapusta kiszona) przechowywana miejscu nasłonecznionym,
-Nieokazanie bądź brak dokumentacji HACCP
-Brak orzeczeń do celów sanitarno-epidemiologicznych
-Przeterminowane produkty
-Brudny sprzęt produkcyjny
-Brak środków do mycia i dezynfekcji rąk przy umywalce w pomieszczeniu produkcyjnym

W pasie nadmorskim podczas jednodniowej akcji sprawdzono 31 lokali gastronomicznych. Nieprawidłowości stwierdzono w 18 lokalach. Dwa obiekty działały bez zatwierdzenia działalności Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Za stwierdzone nieprawidłowości wystawiono mandaty – 17 na kwotę 5 000 złotych, m.in. za:

-Brak badań do celów sanitarno – epidemiologicznych
-Brak warunków do mycia świeżych owoców,
-Brak do wglądu aktualnego badania wody do spożycia,
-W toalecie dla klientów brak bieżącej ciepłej wody,
-Na blatach roboczych przetrzymywanie gotowych produktów i narzędzi roboczych,
-Wprowadzanie do obrotu środki spożywcze po upływanie daty minimalnej trwałości/daty ważności,
-W lodówkach brak segregacji produktów, razem trzymane surowe mięso i surówki gotowe do spożycia,
-Mrożenie we własnym zakresie, bez oznakowania surowe mięso i to po obróbce termicznej, mrożenie gotowych gofrów,
-Lody nieoznakowane w tym 3 kuwety rozmrożonych lodów (zostały wycofane z użytku),
-Duże ilości zamrożonego kruchego ciasta,
-Brak środka dezynfekującego do powierzchni mających kontakt z żywnością,
-Mrożenie artykułów pochodzenia zwierzęcego po upływie terminu przydatności do spożycia

W lokalach, w których stwierdzano nieprawidłowości wydawano decyzje o wycofaniu produktów z obrotu, zaplanowano kontrole sprawdzające, wszczynano postępowania administracyjne, a także kierowano wnioski o nałożenie kary.

Dodaj komentarz