Brak obiecanych przez rząd środków zmusił Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego do wstrzymania pomocy finansowej dla Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów. Informacje uzyskane podczas posiedzenia Rady Nadzorczej przedsiębiorstwa wskazują, że lotnisko znajduje się na krawędzi upadłości. Możliwości samorządu są niewystarczające, by długofalowo poprawić sytuację Portu.
Źródło: Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego.
28 sierpnia Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego odrzucił projekty uchwał w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie Aneksu nr 3 do Porozumienia Wspólników Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów Spółka z o.o oraz w sprawie objęcia nowych udziałów w podwyższonym kapitale Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów. Decyzja Samorządu Województwa oznacza brak zgody na rozpoczęcie dokapitalizowania przedsiębiorstwa kwotą 40 mln zł do 2028 r. Pierwsze 5 mln zł miało trafić do Portu Lotniczego jeszcze w tym roku.
– W mojej ocenie sytuacja Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów jest dramatyczna, a potwierdziły to tylko informacje uzyskane po posiedzeniu Rady Nadzorczej. Musimy odpowiedzialnie gospodarować pieniędzmi z budżetu województwa, każdy wydatek musi być celowy i skuteczny. Nie stać nas na wyrzucanie pieniędzy w błoto, dlatego wstrzymujemy finansowanie Portu Lotniczego do czasu, aż rząd się uaktywni i na konto lotniska wpłynie obiecana pomoc – mówi marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Jeszcze w czerwcu marszałek Olgierd Geblewicz alarmował, że straty spowodowane rządową decyzją o zakazie lotów komercyjnych i zobowiązaniem utrzymania użyteczności publicznej przekroczyły 3,5 mln zł i mogą grozić bankructwem Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów.
Jedyną realną pomocą, jaką od wystąpienia pandemii otrzymał Port, była udzielona dzięki wsparciu Województwa, pożyczka w wysokości 2,5 mln zł z Zachodniopomorskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. Bez tych pieniędzy pracownicy nie dostaliby pensji za maj, a lotnisko najprawdopodobniej nie byłoby w stanie wznowić operacji w ruchu pasażerskim. Krytyczną sytuację spółki unaoczniają milionowe zobowiązania wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego.
Rządowe wsparcie miało uruchomić Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie sposobu i trybu rozliczania i dokumentowania kosztów utrzymania minimalnej gotowości operacyjnej lotniska, ale przepisy nie zostały wydane. Dokument jest obecnie sprawdzany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a następnie czeka go notyfikacja przez Komisję Europejską. Co ważne, w myśl zapisów, pomoc nie obejmie wszystkich poniesionych przez lotnisko kosztów w okresie pandemii.
W latach 2013 – 2019 Województwo Zachodniopomorskie (20,62% udziałów w PL Szczecin-Goleniów) i Gmina Miasto Szczecin udzielili Spółce wsparcia w wysokości 57,4 mln zł (Województwo – 31.9 mln zł, Szczecin – 25,5 mln zł.). W ramach kolejnego dokapitalizowania, do 2028 r. Województwo rozważa wsparcie w wysokości 40 mln zł. Pomimo obietnic ze strony premiera, strona rządowa do tej pory nie wywiązała się ze wsparcia inwestycyjnego.