Komunikacja Miejska na minusie. Sprzedaż biletów nie rekompensuje kosztów

You are currently viewing Komunikacja Miejska na minusie. Sprzedaż biletów nie rekompensuje kosztów

Od lat miejska spółka Komunikacja Miejska działa na minusie. Transport publiczny z zasady jest działalnością niedochodową. Wynik finansowy kołobrzeskiej spółki za 2024 rok jest jednak gorszy o 2 mln zł w porównaniu do roku 2023 – przewoźnikowi zabrakło ponad 13,5 mln zł do zamknięcia roku na plusie.

Rentowność Komunikacji Miejskiej spadła do -48,9 proc. Stratę będzie musiało pokryć miasto, przekazując spółce dotację. 

– Sprzedaż biletów nie rekompensuje kosztów ponoszonych przez spółkę, a transport publiczny to jedno z obowiązkowych zadań samorządu – stwierdziła prezydent Kołobrzegu na antenie TKK. – Dodatkowo Kołobrzeg jest uzdrowiskiem, a ustawa o lecznictwie uzdrowiskowym nakłada na nas obowiązek zapewnienia funkcjonowania komunikacji publicznej. Tak komunikacja musi więc być.

Na spadającą rentowność spółki wpływają m.in. rosnące ceny paliw, wzrost wynagrodzeń oraz zwiększające się koszty obsługi technicznej taboru. Przypomnijmy też, że dużej grupie pasażerów przewoźnik świadczy swoje usługi za darmo, np. tym z Kołobrzeską Kartą Mieszkańca. 

A jak wygląda sytuacja pozostałych miejskich spółek? W najlepszej kondycji jest Miejska Energetyka Cieplna, która zakończyła rok z zyskiem 11 mln zł. Miejski Zakład Zieleni, Dróg i Ochrony Środowiska osiągnął wynik 1,8 mln zł na plusie. Zarząd Portu Morskiego zakończył rok z wynikiem netto na poziomie 42 tys. zł.

Kołobrzeskiemu Towarzystwu Budownictwa Społecznego zabrakło 350 tys. zł do zbilansowania budżetu. Natomiast Miejskie Wodociągi i Kanalizacja odnotowały stratę w wysokości 8,3 mln zł. Przypomnijmy, że spółka od dłuższego czasu nie może wprowadzić w życie aktualnych taryf za wodę i ścieki. W związku z tym w niektórych samorządach sprzedaje swoje usługi poniżej kosztów.

Ten post ma 3 komentarzy

  1. Od około trzech lat alarmowałem o nieprawidłowościach, błędnej, nieuzasadnionej polityce kadrowej, panującej niegospodarności i niekompetencji pseudo fachowców jak np. Specjalista do spraw inwestycyjnych z nadania kolesiowskiego. I takie mamy wyniki!

  2. Mycek

    jak ma być dobrze jeśli 10 miesięcy w roku autobusy wożą za dziękuję czemu nie wrócić do biletów niech będą w miarę tanie ale niech będą,z garażem na kamiennej będzie podobnie.

  3. Damianoo

    Fatalna polityka biletowa. Brak biletów dobowych, weekendowych. Jednorazowe wychodzą drogo po podwyżce. Rodzina 2+2 za 13,60 w jedna stronę ? Do miasta spacer, powrót Taxi. Dziękuję.

    Ps – ceny paliw notują trend spadkowy.

Dodaj komentarz