To absolutny symbol nie tylko polskiej wojskowości, ale także stojącej na wysokim poziomie, przedwojennej myśli technicznej.
Wyprodukowany w drugiej połowie lat trzydziestych motocykl Sokół 600 RT M211 jest jednym z najcenniejszych eksponatów w kolekcji Muzeum Oręża Polskiego.
Do tej pory oglądać go można było w gablocie poświęconej wojnie obronnej 1939 r., na wystawie głównej oddziału militarnego przy ul. Emilii Gierczak 5. Zgodnie z przyjętym przez MOP od kilku lat kursem podjęta została próba odzyskania przez pojazd pełnej sprawności mechanicznej.
Kapitalny remont motocykla zaoferował jeden z dużych, szczecińskich warsztatów – Papke Bosch Car Service. Działania te zrealizowane zostaną w ramach mecenatu. Sokół 600 wyjechał dziś z Kołobrzegu.
– Data uruchomienia projektu została wybrana nieprzypadkowo. Chcieliśmy w ten sposób odnieść się do jednej z najważniejszych, tegorocznych rocznic, czyli 15 sierpnia, kiedy przywołana zostanie bohaterska obrona stolicy sprzed 100 lat. Jest to również Święto Wojska Polskiego, a nasza maszyna jest z nim całkowicie związana – wyjaśnia dyrektor MOP, Aleksander Ostasz.
Oprócz tego w poniedziałek, 17 sierpnia minie 81 lat od niezwykłego wydarzenia z udziałem Sokołów 600. Tego dnia, krótko przed wybuchem II wojny światowej, trzy motocykle tego typu oraz pojedynczy Sokół 200 wjechały szlakiem pieszym na Kasprowy Wierch. Muzealnicy zakładają, że wyremontowana maszyna powróci do Kołobrzegu na początku września.
Sokół 600 RT M211 trafił do kolekcji MOP w 1973 r. Jest jednym z ok. 1,4 tys. egzemplarzy jakie zostały wyprodukowane w latach 1935-1939 przez Państwowe Zakłady Inżynierii przy ul. Terespolskiej w Warszawie. W czasie kampanii wrześniowej motocykle produkowane dla wojska oraz pochodzące z mobilizacji cywilnej wykorzystywane były przede wszystkim w służbie łącznikowej. Przynajmniej jeden służył naszym żołnierzom także podczas Powstania Warszawskiego.