To ATF wypowiedziało miastu umowę „śmieciową”? Zapowiada się ostra batalia sądowa

You are currently viewing To ATF wypowiedziało miastu umowę „śmieciową”? Zapowiada się ostra batalia sądowa
30 października Urząd Miasta wysłał do spółki ATF pismo, w którym informuje ją o zerwaniu umowy na wywóz śmieci z kołobrzeskich posesji. Dziś spółka z Mirosławca przejęła inicjatywę i informuje w oświadczeniu rozesłanym do mediów, że to nie miasto, a ona zrywa umowę i żąda blisko miliona złotych odszkodowania. W uzasadnieniu podaje, że pismo z Kołobrzegu nie zostało jej dotąd skutecznie doręczone.
W oświadczeniu, które w całości cytujemy pod tekstem, ATF zarzuca miastu m.in. „brak lojalności kontraktowej”, utrudnianie realizacji umowy i uchylanie się od obowiązku współpracy.
Przypomnijmy, że po zerwaniu przez miasto umowy, Urząd powiadomił Miejski Zakład Zieleni Dróg i Ochrony Środowiska, by szykował się na przejęcie obowiązków spółki ATF. Pojemniki „Zieleni” już są ustawione na miejskich podwórkach. Często, tak jak na zdjęciu, przed wiatami śmietnikowymi, bo w tych wciąż jeszcze stoją kosze ATF.
Miasto zawarło umowę z ATF 20 czerwca tego roku. Za wywożenie śmieci miesięcznie płaciło spółce z Mirosławca ok. 300 tys. zł (cała umowa zawarta na 33 miesiące warta jest ok. 10 mln zł). Urząd Miasta za lipiec i sierpień nałożył na spółkę karę w wysokości 360 tys. zł.
Szanowni Państwo,
Informujemy, iż 6 listopada br. konsorcjum firm ATF sp. z.o.o. sp.k. oraz LOTOF SYSTEM  sp. z o.o. wypowiedziało ze skutkiem natychmiastowym zawartą 20 czerwca br. umowę dot. odbioru i transportu odpadów komunalnych na terenie Kołobrzegu. Podkreślamy jednocześnie, że mimo pojawiających się od końca października doniesień medialnych o tym, iż władze Miasta Kołobrzeg zdecydowały się na wypowiedzenie ww. umowy, wypowiedzenie to nadal nie zostało nam skutecznie doręczone. Trudno oprzeć się wrażeniu, że Urząd Miejski został zaskoczony wynikiem przetargu i od początku oczekiwał innego rozwiązania sytuacji. Od momentu podpisania umowy Zamawiający przejawiał brak otwartości na sugestie dotyczące terminu i sposobu zmiany operatora, tak aby były one nieuciążliwe dla mieszkańców.
Od kilku dni mamy do czynienia z kuriozalną sytuacją, w której odpady z pojemników należących do konsorcjum ww. firm odbiera bez ustalenia z nami inny operator, a mianowicie Miejski Zakład Zieleni, Dróg i Ochrony Środowiska w Kołobrzegu sp. z o.o. Stanowi to w naszej ocenie rażące naruszenie lojalności kontraktowej, a w efekcie znacząco utrudnia lub wręcz uniemożliwia nam prawidłową realizację umowy. Decyzję o zakończeniu współpracy z Miastem podjęliśmy, ponieważ w tych warunkach nie jesteśmy w stanie skutecznie realizować umowy – nie z naszej winy, a w związku m.in. z szeregiem zaniechań, jakich dopuścił się Zamawiający.
Ponadto Zamawiający nagminnie uchyla się od zapisanego w umowie obowiązku współpracy z nami, co przejawia się m.in. w nieakceptowaniu lub akceptowaniu ze znaczną zwłoką harmonogramu odbioru odpadów komunalnych. 
Oprócz tego Miasto nie przekazało nam przed rozpoczęciem realizacji umowy poprawnie sporządzonego wykazu punktów wywozowych, które powinny zostać wyposażone w pojemniki, z uwzględnieniem ich rodzaju i ilości oraz częstotliwości opróżniania; przez dłuższy czas tolerowało, że Zieleń Miejska nie usuwała swoich pojemników na odpady, co uniemożliwiało prawidłową realizację ciążących na nas obowiązków; nie podjęło dotąd efektywnych działań zmierzających do wyegzekwowania od właścicieli nieruchomości realizacji ciążących na nich obowiązków wynikających z Regulaminu utrzymania czystości o porządku na terenie Gminy Miasto Kołobrzeg; nie przeprowadziło akcji informujących o modyfikacji systemu odbioru odpadów komunalnych; wymagało od nas realizacji zadań, których nie przewidywała umowa ani opis przedmiotu zamówienia.Podkreślamy też, że Miasto mimo wezwań bezpodstawnie wstrzymywało lub opóźniało płatność należnego 
nam comiesięcznego wynagrodzenia za wykonywane usługi; niezasadnie i niezgodnie z prawem potrącało wierzytelności tytułem rzekomych kar umownych, naliczonych z niedochowaniem należytej staranności. 
W naszym najgłębszym przekonaniu mamy do czynienia z rażącym brakiem profesjonalizmu ze strony Miasta, które do momentu skutecznego wypowiedzenia umowy z nami jest  tą umową związane. Co więcej, konsorcjum ATF i LOTOF SYSTEM ze swojej strony umowę tę wypełnia należycie, przestrzegając wszystkich jej zapisów. 
Dowodem na naszą dobrą wolę niech będzie choćby fakt, iż wypowiedzenie umowy przekazaliśmy najpierw skutecznie Urzędowi Miasta, a dopiero później – za pośrednictwem Państwa – komunikujemy je opinii publicznej. Niestety Miasto zdecydowało się na odwrotną kolejność, nad czym ubolewamy. 
Podkreślamy wreszcie, że będziemy dochodzić od Zamawiającego swoich praw dotyczących kar umownych w związku z niemożnością realizacji kontraktu oraz odszkodowania 
za poniesione straty.
W oświadczeniu przekazanym 6 listopada br. Zamawiającemu wezwaliśmy go do zapłaty nam kwoty 983 tys. 664 zł tytułem kary umownej. Ponadto zaprosiliśmy Zamawiającego 
do polubownego ustalenia sposobu, w jaki – bez niedogodności dla Mieszkańców – nastąpi odbiór dostarczonych przez nas pojemników przeznaczonych do odbioru odpadów komunalnych. 
Z poważaniem,
Zarząd ATF sp. z o.o. sp.k.

Dodaj komentarz