4-6 sierpnia, XIV RCK PRO JAZZ, wstęp wolny

You are currently viewing 4-6 sierpnia, XIV RCK PRO JAZZ, wstęp wolny

Regionalne Centrum Kultury w Kołobrzegu im. Zbigniewa Herberta zaprasza na XIV RCK PRO JAZZ.\

Na zdj. Nigel Kennedy.

Piątek 4.08.2023

19.00 scena plenerowa RCK
The Other Sound – Jarosław Buczkowski – akordeon, Dawid Troczewski – fortepian, elektryczne instrumenty klawiszowe, Zbigniew Wrombel – kontrabas, Krzysztof Przybyłowicz – perkusja.
MONIKA BORZYM – Monika Borzym – wokal, Artur Gierczak – gitara, Krzysztof Kawałko – gitara, Maciej Szczyciński – kontrabas, Bartek Nazaruk – perkusja

Sobota 5.08.2023

11.00 Jazz na ulicach – Bindaż
13.00 Jazz na ulicach – MBP ul. Frankowskiego (Bulwar nad Parsętą)
16.00 Jazz na ulicach –Ratusz
19.00 scena plenerowa RCK

Mike Parker’s Trio Theory – Mike Parker – kontrabas, Frank Parker – perkusja, Sławek Pezda – saksofon tenorowy

NIGEL KENNEDY I BEATA URBANEK – KALINOWSKA “HEART AND SOUL”
Nigel Kennedy – skrzypce, skrzypce elektryczne, fortepian, Beata Urbanek-Kalinowska – wiolonczela, wiolonczela elektryczna

Niedziela 6.08.2023

11.00 Jazz na ulicach – Bindaż
13.00 Jazz na ulicach – MBP ul. Frankowskiego (Bulwar nad Parsętą)
16.00 Jazz na ulicach – Ratusz
19.00 scena plenerowa RCK

Maciek Mazurek „My Home” – Maciek Mazurek – gitara elektryczna, Artur Lesicki – gitara akustyczna, Natalia Lubrano – wokal, Wojciech Buliński – perkusja, Piotr Mazurek – gitara basowa

RODZIEWICZ QUARTET – Jacek Rodziewicz – saksofon barytonowy, Maciej Sikała – saksofon tenorowy i sopranowy, Steve Nash – instrumenty klawiszowe, elektronika, Marcin Gawdzis – trąbka.

O artystach i zespołach:

THE OTHER SOUND
Projekt THE OTHER SOUND stanowi płaszczyznę muzycznego spotkania znakomitych osobowości o bogatym dorobku artystycznym i nie tylko ściśle jazzowych doświadczeniach. Jego niezwykłość polega przede wszystkim na nietypowym instrumentarium. Ciepłe brzmienie akordeonu, wysmakowane tło harmoniczne fortepianu w połączeniu z sekcją rytmiczną i wirtuozerią wszystkich muzyków to tylko niektóre atuty tego projektu. Poszukując nowych brzmień i muzycznych inspiracji, zespół stara się kreować własny styl. W swojej grze muzycy wykorzystują elementy muzyki jazzowej i improwizowanej. Zespół ma na swoim koncie liczne koncerty, które spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności. W maju 2022r. ukazała się płyta zespołu, którą w całości wypełniają oryginalne jazzowe kompozycje członków zespołu – Dawida Troczewskiego, Jarka Buczkowskiego i Zbigniewa Wrombla.

Monika Borzym gra piosenki Joni Mitchell „Back to the Garden”

„Długo nie rozumiałam twórczości i jednocześnie fenomenu Joni Mitchell. Właściwie trwało to do momentu, kiedy sama zaczęłam pisać piosenki. W czasie procesu twórczego zupełnym przypadkiem natrafiłam na album „Blue” autorstwa Joni i nagle wszystko stało się dla mnie jasne. Momentalnie zapałałam taką miłością do piosenek jej autorstwa, że musiałam na jakiś czas odłożyć własne… Czułam, że w jej muzyce jest wrażliwość i dźwięki, których akurat w tym momencie bardzo potrzebuję. Zajmuję się tym okresem twórczości Joni, który koresponduje z moim wiekiem. Od jej pierwszej płyty, do roku 1975. Tak na to patrząc – obie jesteśmy w podobnym wieku. Mogę powiedzieć, że będzie to projekt dotykający przemiany, przejścia ze sfery dziewczęcości w kobiecość. Konsekwencją tego jest pewna subtelność, ale mam nadzieję, że nowy materiał, będą cechowały te same elementy, które charakteryzują jej piosenki: szczerość, mądrość i komunikatywność.”

Monika Borzym to artystka określana mianem polskiego towaru eksportowego w najlepszym wydaniu. Ma już na koncie dwie płyty i współpracę z nazwiskami światowej sławy. Artystka jest wychowanką słynnej szkoły przy Bednarskiej, ale uczyła się i śpiewała także w Stanach Zjednoczonych i w ZPSM im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Początkową naukę w klasie fortepianu z czasem zamieniła na edukację wokalną. A dlaczego jazz? „Po to wybrałam sobie taki gatunek muzyczny, a nie na przykład pop na trzech akordach, żeby całe życie móc się rozwijać i żeby mnie to nigdy nie znudziło.” Ostatnio Monika dała się poznać szerszej publiczności uczestnicząc w programie “Twoja twarz brzmi znajomo”.

Mike Parker’s Trio Theory

Projekt MP Theory powstał w 2011 roku, wówczas Parker nagrał w Nowym Jorku swój pierwszy album „Prelude”. Od tego czasu Parker intensywnie koncertował w Europie i Stanach Zjednoczonych, często ze swoim „Trio Theory” z długoletnim współpracownikiem Sławkiem Pezdą na saksofonie tenorowym i weteranem Kurt Elling Quartet Frankiem Parkerem na perkusji.

Począwszy od listopada 2014 roku, kończąc trasę maratonową obejmującą 27 koncertów w 27 nocy, MP Trio Theory kontynuuje rozwijanie swojego unikalnego i energetycznego brzmienia, grając do tej pory na ponad 400 koncertach i festiwalach w 15 krajach.

Krytycy muzyczni często zwracają uwagę na zdolność grupy do skutecznego łączenia szeroko zakrojonych wpływów, takich jak Charles Mingus, Radiohead, Maurice Ravel, The Bad Plus, Led Zeppelin, John Coltrane, David Bowie i legendy hip-hopu A Tribe Called Quest, żeby wymienić tylko kilka.

NIGEL KENNEDY I BEATA URBANEK-KALINOWSKA “HEART AND SOUL”

Nigel Kennedy skrzypce, skrzypce elektryczne, fortepian

Beata Urbanek-Kalinowska wiolonczela, wiolonczela elektryczna

Stworzenie aranżacji ulubionych przez muzyka utworów dla zespołu składającego się jedynie z dwóch instrumentów strunowych nie jest zadaniem oczywistym, wymaga specyficznego poczucia muzycznego piękna, umiejętności i dyscypliny. W dłoniach wirtuozów i pod batutą bardzo muzykalnych umysłów skrzypce i wiolonczela, wspomagane klawiszami fortepianu, tworzą pełny i kompletny dźwięk, zachowując jednocześnie intymny charakter duetu. Artyści swobodnie poruszają się w przestrzeni wielu stylów muzycznych od jazzu, poprzez repertuar autorski i współczesny oraz inspirowany klasyką. W repertuarze między innymi: autorskie aranżacje kompozycji mistrzów klawiszy: K. Komedy i R. Sakamoto, aranżacje inspirowane muzyką J.S. Bacha oraz kompozycje własne Kennedy’ego.

Od Artysty:

“Pisanie i aranżowanie programu dla jednego raczej z większych i drugiego raczej z mniejszych przedstawicieli rodziny instrumentów smyczkowych okazało się bardzo przyjemnym i satysfakcjonującym zajęciem. Intymna natura tak małego liczebnie zestawu instrumentów jest oczywista, jednakże jego zasięg i dynamika już nie aż tak bardzo. Na naszej pięknej planecie koegzystuje nas tak wielu. Skrzypce i wiolonczela w pewien sposób odzwierciedlają ten mikrokosmos. Podobnie w duecie, dzięki zarówno naszym podobieństwom jak i naszej różnorodności mamy szansę nadać sens i wspomóc nasze zrozumienie dążenia to bardziej wartościowej wspólnej egzystencji. Nie ma drugiej osoby, z którą bardziej chciałem pracować nad tym projektem niż z Beatą Urbanek-Kalinowską. Od momentu naszej współpracy w mojej orkiestrze (Orchestra of Life) jej niesamowity rozwój muzyczny prowadził Beatę do dogłębnego rozumienia muzyki, w szerokim rozumieniu stylów. Nie ma ani jednej nuty, którą zagra Maestra Urbanek-Kalinowska, a która nie niosłaby ze sobą ładunku serca. Jako bardzo młody człowiek, kiedy słuchałem gry artystów takich jak Pablo Casals i Rahsaan Roland Kirk stało się dla mnie oczywistym, że piękno dźwięku to jedynie powierzchowna cecha. Od tego momentu, to dusza zawarta w muzyce zaczęła się liczyć dla mnie najbardziej. Dlatego też mój duet z Beatą nosi tytuł “Heart And Soul”. Mam nadzieję, że czas koncertu jak i czas po nim da nam okazję z duszą i sercem celebrować nasze podobieństwa i naszą różnorodność. Nigel Kennedy

Nigel Kennedy jest uznawany za jednego z najwybitniejszych żyjących skrzypków. Jego działalność artystyczna, w której łączy światy muzyki klasycznej, jazzowej, rockowej i popularnej, stawia go w gronie najważniejszych światowych twórców odzwierciedlających obecne trendy wzajemnego przenikania się różnych stylów. Studiował m.in. u Yehudiego Menuhina, współpracował ze Stéphanem Grappellim. Nagrał najlepiej sprzedającą się płytę z muzyką klasyczną, zawierającą Cztery pory roku A. Vivaldiego (2 miliony egzemplarzy). Koncertuje od ponad 40 lat w najbardziej prestiżowych salach o międzynarodowej renomie.

Beata Urbanek-Kalinowska ukończyła z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie wiolonczeli prof. Zdzisława Łapińskiego, uzyskała Diplôme Supérieur d’Enseignement – A l’unanimité w EcoleNormale de Musique de Paris Alfred Cortot w klasie prof. Paula Juliena. Ukończyła studia podyplomowe Solistenklasse w Staatliche Hochschule für Musik w Stuttgarcie w klasie wiolonczeli prof. Petera Bucka. Jest adiunktem w Katedrze Kameralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2018 roku uzyskała tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych.

Od 2014 roku współtworzy Messages Quartet, który zajmuje czołowe miejsce pośród najlepszych polskich kwartetów smyczkowych.

Maciek Mazurek – „My Home”

Muzyka Maćka Mazurka z pewnością spodoba się fanom dobrych wibracji z pogranicza jazzu, soulu, bluesa, groove. Dużo w niej ciepła i luzu. Znakiem rozpoznawczym artysty jest doskonałe brzmienie jego gitary. Artysta w autorskim projekcie ujawnia się jako wytrawny kompozytor i aranżer z łatwością mieszając różne gatunki i brzmienia.

Maciek Mazurek jest uznanym gitarzystą mającym na koncie współpracę m. in. z Leszkiem Możdżerem, Zbigniewem Namysłowskim, Michałem Urbaniakiem, Krzesimirem Dębskim, Orkiestrą Adama Sztaby. Współpracował jako muzyk sesyjny z czołówką polskiej sceny muzycznej. Artysta skomponował i wyprodukował utwory na “My Home”, a do współpracy zaprosił utytułowanych muzyków poruszających się swobodnie w muzyce jazzowej, soulowej czy popowej.

RODZIEWICZ QUARTET Muzyka moja i Nasha

RODZIEWICZ QUARTET powstał w 2020r. z inicjatywy Jacka Rodziewicza. Zespół gra autorską muzykę lidera, za której produkcję odpowiada Steve Nash. Kwartet dopełniają gwiazdy jazzu Maciej Sikała i Marcin Gawdzis. Muzyka zespołu wpisuje się stylistycznie w nurt Nu jazz będący fuzją wielu stylistyk i jest wyrazem fascynacji muzycznych lidera i Steva Nasha. Podczas koncertu usłyszymy premierowe wykonania utworów z najnowszego albumu p.t. MUZYKA MOJA I NASHA, którą współtworzył Steve Nash.

Dodaj komentarz