Kołobrzeżanin stracił 130 tys. zł. Oszuści wykorzystali spoofing

You are currently viewing Kołobrzeżanin stracił 130 tys. zł. Oszuści wykorzystali spoofing

Kołobrzeżanin stracił z konta bankowego ponad 130 tysięcy złotych. Cała mistyfikacja była starannie przygotowana. Oszuści okradli go wykorzystując spoofing – udawali pracowników banków. Złodzieje podszyli się nawet pod numer bankowej infolinii.

Kilka dni temu do jednego z mieszkańców Kołobrzegu zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku, twierdząc, że jego pieniądze są zagrożone. Chodź początkowo pokrzywdzony miał wątpliwości co do tożsamości osoby, po drugiej stronie telefonu, to po sprawdzeniu zgodności numeru telefonu z numerem na odwrocie swojej karty bankomatowej, stwierdził, że są jednakowe. Uwierzył w zapewnienia „konsultanta”, który twierdził, że jakiś oszust dokonuje transakcji na jego koncie i w ten sposób traci pieniądze.

Oszust pokierował go, by zainstalował aplikację umożliwiając zatrzymanie sprawcy i zakończenie nieautoryzowanych transakcji. Oszust zaznaczył, że aby zabezpieczyć pieniądze należy przelać je na tzw. konto rezerwowe, a później stwierdził, że na innych kontakt prawdopodobnie może dziać się to samo i należy je również zabezpieczyć.

Niczego nie podejrzewający mężczyzna odebrał kolejny telefon, tym razem od „pracownicy” banku i w tym przypadku również potwierdził, że numer z jakiego dzwoni należy do infolinii bankowej. Jak poprzednio, „konsultantka” wyjaśniła i pokierowała go jak należy przelać pieniądze na bezpieczne konto rezerwowe. Dzwoniąca kobieta, jak wcześniej mężczyzna, dyktowała kwoty i numery, które pokrzywdzony wpisywał i potwierdzał przelewy. Dodatkowo oszuści nakłonili mężczyznę, by zaakceptował wniosek kredytowy.

Łączna suma poniesionych strat to kwota ponad 130 tysięcy złotych. Należy zaznaczyć, że przestępcy działali bardzo skrupulatnie i metodycznie, cała operacja przebiegała w sposób wiarygodny dla pokrzywdzonego, a numery z których dzwonili oszuści niczym nie różniły się od tych, których używają oddziały bankowe.

Pamiętajmy! Sprawcy wykorzystują różne triki socjotechniczne po to, by zmanipulować rozmówcę i uzyskać dostęp do jego smartfona lub komputera, a w konsekwencji do rachunku bankowego. Ich celem jest wzbudzenie poczucia zagrożenia i presji czasu. Każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych konta bankowego powinno się traktować jako próbę oszustwa. Najlepiej w takiej sytuacji samodzielnie wpisać numer banku czy jednostki policji, zadzwonić, poinformować o otrzymanym połączeniu i zweryfikować przekazane informacje.

Dodaj komentarz