Trasa Dźwirzyno – Marszewo już gotowa. To kolejna w tym sezonie dobra wiadomość dla przemierzających Pomorze Zachodnie na dwóch kółkach. Velo Baltica dotarła do granicy województwa. Jej najnowsze odcinki prowadzą bardzo blisko bałtyckich plaż.
Kilkusetmetrowa kładka zbudowana przy plaży w Dźwirzynie jest jedną z wielu atrakcji Velo Baltica, międzynarodowego szlaku biegnącego pobrzeżem Bałtyku. W naszym regionie ta wyjątkowo urokliwa trasa liczy 240 kilometry.
Nowo wybudowanych, modernizowanych i znakowanych odcinków przybywa. Kiedy zakończyły się prace inwestycyjne w kilku ważnych punktach między Dźwirzynem a wschodnią granicą województwa, przystąpiono do porządkowania i znakowania tej części Velo Baltica. To w sumie aż 72,4 km trasy rowerowej. W ramach projektu powstał m.in. brakujący fragment w Ustroniu Morskim, nad samym brzegiem morza; oraz dwie kładki i odcinek drogi rowerowej w Mielnie, dzięki czemu można ominąć zatłoczone centrum i pojechać wzdłuż jeziora Jamno. Wybudowano też brakujące fragmenty infrastruktury rowerowej w Łazach, Osiekach, Iwięcinie, Bukowie Morskim, Darłowie (ponad kilometr wzdłuż ulic Mickiewicza, Sowińskiego i Morskiej). Ważnym elementem jest nowiutki półtorakilometrowy odcinek dla cyklistów za wsią Marszewo, w okolicy Postomina,. Tamtędy dojedziemy do granicy województwa pomorskiego, a dalej – kiedy zakończy się inwestycja u sąsiadów – do Ustki i Słupska.
– Sieć tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim gęstnieje, dosłownie, z miesiąca na miesiąc. Do użytku oddawane są zupełnie nowe odcinki, często widokowe, pojawia się infrastruktura towarzysząca, miejsca wypoczynku, wiaty, stojaki, tablice informacyjne – wylicza Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego. – Na niektórych szlakach robi się tłoczono. Turystyka rowerowa jest coraz popularniejsza i wśród mieszkańców regionu, i wśród gości, którzy odwiedzają nasze województwo. Oferujemy już setki kilometrów bardzo atrakcyjnych i bezpiecznych tras – podsumowuje marszałek województwa Olgierd Geblewicz.
Bardzo ważne jest również ich nowoczesne, funkcjonalne oznakowanie.
– Dzięki niemu rowerowi turyści mogą jechać jak po sznurku, bez potrzeby wspomagania się mapami czy aplikacjami – komentuje Wanda Nowotarska, pełnomocniczka marszałka województwa ds. komunikacji rowerowej.
Po modernizowanych szlakach prowadzą czytelne, regularnie rozmieszczone znaki. Ułatwieniem są również stawiane w newralgicznych miejscach tablice z mapami.
– Na Velo Baltica od Dźwirzyna do granicy województwa zamontowaliśmy około 30 map – wyjaśnia Wanda Nowotarska. – Zakończony właśnie projekt polegał na „spięciu” całej wschodniej części tej trasy. Wypełnione zostały ostatnie luki – dodaje.
Velo Baltica to międzynarodowy szlak rowerowy, w granicach Polski – od Świnoujścia na Hel. W naszym regionie nadbałtycka trasa prowadzi m.in. przez Międzyzdroje, Dziwnów, Rewal, Trzebiatów, Kołobrzeg, Darłowo, Jarosławiec. Nadbałtcyka trasa (oznaczona na starych odcinkach jako R-10, a na nowych jako EuroVelo 10 i 13) w Mielnie i Kołobrzegu krzyżuje się ze Starym Kolejowym Szlakiem (nr 15), którym można dojechać do Koszalina, Białogardu i dalej na południe województwa.
W kilku miejscach, m.in. w gminach Rewal, Dziwnów, Międzyzdroje, trwa budowa nowych odcinków trasy Velo Baltica, które poprawią wygodę i bezpieczeństwo rowerzystów. Poprawy wymaga też niespełna sześciokilometrowy fragment między Unieściem a Mielnem. W przyszłym roku szutrową nawierzchnię zastąpi asfalt. Mapę trasy można pobrać ze strony Velobaltica.pl. Więcej informacji o EuroVelo 10 znajduje się https://en.eurovelo.com/ev10.