W tym roku po raz kolejny mieszkańcy zdecydują na co zostanie wydany milion złotych z miejskiej kasy. Nabór projektów do budżetu obywatelskiego rozpoczyna się 1 marca i potrwa do 22 marca.
Na zdjęciu prezydent Kołobrzegu Anna Mieczkowska oraz Joanna Pawlak, Pełnomocnik ds. Budżetu Obywatelskiego i Partycypacji Społecznej.
Projekt może zgłosić każdy mieszkaniec Kołobrzegu, w przypadku osoby niepełnoletniej konieczna będzie zgoda opiekuna prawnego. Każdy projekt musi mieć poparcie co najmniej 15 mieszkańców innych niż wnioskodawca. Nie ma żadnych kategorii, projekt musi dotyczyć spraw miasta i spełniać określone kryteria.
Nabór wniosków, wzorem lat ubiegłych, będzie odbywał się dwutorowo. Poprzez złożenie formularza papierowego w biurze podawczym lub poprzez wypełnienie formularza online na stronie dedykowanej budżetowi. Formularze papierowe są do pobrania na stronie i w urzędzie miasta.
Każdy mieszkaniec może złożyć dowolną ilość projektów. W przypadku osoby niepełnoletniej konieczna będzie zgoda osoby niepełnoletniej. Minimalna wartość projektu to 20 000 zł, a maksymalna to 500 000 zł.
W ramach Budżetu Obywatelskiego może być realizowany projekt który:
1) wpisuje się w katalog zadań własnych gminy;
2) jest zgodny z przepisami prawa;
3) koszty realizacji projektu wskazane przez wnioskodawcę zostały oszacowane rzetelnie i kompleksowo;
4) jest możliwy do zrealizowania w ramach środków przeznaczonych na Budżet Obywatelski i mieści się w określonym przedziale wartości minimalnej i maksymalnej projektu;
5) realizacja jest możliwa w ciągu jednego roku budżetowego;
6) jest ogólnodostępny;
7) jest zlokalizowany na nieruchomościach stanowiących mienie Miasta, w przypadku projektów o charakterze inwestycyjnym;
8) nie koliduje z obowiązującymi w Mieście planami i programami, w tym z planami zagospodarowania przestrzennego, przedsięwzięciami wpisanymi do Wieloletniej Prognozy Finansowej, bądź też dla których Miasto posiada opracowaną dokumentację techniczną lub podjęło działania w celu jej opracowania;
9) nie zakłada wykonania wyłącznie dokumentacji projektowej.
Harmonogram Budżetu Obywatelskiego w 2022 roku:
1 – 22 marca – zgłaszanie projektów;
do 22 kwietnia – weryfikacja projektów;
25 kwietnia – publikacja wstępnych wyników weryfikacji projektów wraz z uzasadnieniem ocen negatywnych;
26 kwietnia – 2 maja – składanie odwołań od negatywnej oceny (weryfikacji) projektów;
do 24 maja – publikacja wykazów projektów, które poddane zostaną pod głosowanie;
7 – 20 czerwca – głosowanie mieszkańców;
do 15 lipca – weryfikacja i liczenie oddanych głosów;
do 21 lipca – ogłoszenie wyników głosowania.
Na stronie www.bo.kolobrzeg.pl w zakładce do pobrania został umieszczony cennik miejski, który ułatwi przygotowanie kosztorysu. Do dyspozycji są też urzędnicy miejscy.